Mod Manager for Stardew Valley
Toen de multiplayer versie van dit game beschikbaar kwam en mijn oudste om medespelers vroeg leek me dit een leuke gelegenheid om wat (online) samen te doen. Dat viel wat tegen maar toen ik vervolgens het spel nader ging leren kennen ontdekte ik dat ik het leuk genoeg vond om zelf te gaan spelen alleen mods (door spelers gemaakte modificaties), daar begon ik voorlopig nog niet aan.
Na een aantal jaren had ik de standaard versie van het spel toch wel gezien en ben ik toch eens voorzichtig naar mods gaan kijken. Eén van de zaken die ik tegenkwam was een mod manager, geschreven in... Python, dus daar moest ik gelijk van weten hoe dat ding in elkaar zat. Andere zaken waren in c# of mono of zoiets geschreven en gecompileerd maar hier zat ook source bij dus dat was mogelijk.
Ik vond hem al gauw te bewerkelijk (of gewoon teveel "anders dan ik het zou doen") maar het gaf me wel het idee om het gebruiken van mods wat te automatiseren.

Op het scherm staan de namen van mods die ik gedownload en geïnstalleerd heb, voorzien van een checkbox zodat ik aan kan geven of de mod actief moet zijn of niet. De meeste namen zijn ook nog eens links naar de locatie van waaraf ze zijn opgehaald, zodat ik makkelijk updates kan downloaden.
Bovenin staan de mods die expliciet geactiveerd kunnen worden; als deze andere mods gebruiken die op hun beurt geactiveerd moeten worden dan wordt dat automatisch gedaan doordat dat bekend is in de configuratie van dit tool, die gebaseerd is op meta-informatie die is vastgelegd in de mod bestanden.
Deze afhankelijkheden staan in het onderste deel van het scherm. Eerder werden ze helemaal niet getoond maar toen kon je ook niet naar de download locatie om een update op te halen.
Helemaal onderin het scherm zijn een paar knoppen om nuttige functies uit te voeren:
De eerste knop voert je naar de directory van waaruit je downloads kunt installeren (lees: op de juiste plaats uitpakken).
De tweede opent een dialoog waarmee je wat eigenschappen van een mod installatie kunt bekijken en eventueel aanpassen (bijvoorbeeld of je hem zelf kunt aan/uit zetten).
De derde knop wordt actief wanneer je mods die uit staan aan zet en/of andersom om het mogelijk te maken de bedoelde wijzigingen door te voeren. Dit komt neer op een stel handelingen die je ook zelf zou kunnen uitvoeren (het aanpassen van directory namen) maar die makkelijker zijn om door een automatiek te laten doen.
De vierde knop is een functie waarmee je savefiles kunt koppelen aan mods die bij het spelen geactiveerd waren, om het mogelijk te maken die mods en hun afhankelijkheden in één keer aan te zetten als je verder wilt spelen met dat savefile.
De laatste knop is niet meer dan een manier om de applicatie af te sluiten.
source: https://github.com/albertvisser/sdvmm/
documentatie: /docs/sdvmm/