Hoe ik werk: Trac

Oorspronkelijk geschreven op 21/05/2011 - 13:28

Nou, Trac is een beetje aan het settelen bij mij.

Als ik me goed herinner adverteerde Microsoft bij de introductie van Windows 95 met de slogan "Where do you want to go today?". Dat is een beetje de manier waarop ik nu Trac gebruik, als ik me afvraag wat ik zal gaan doen aan welke van mijn software bouwsels - waarvan ik weet dat ze bruikbaar maar nog niet af zijn.

Eerder gebruikte ik daar mijn eigen tools Probreg en DocTool voor maar ik had ze nog niet goed geïntegreerd waardoor er in beide dingen om te doen open stonden [1] , en ik dus steeds in beide moest zoeken. Bij het overstappen op iets anders werd die integratie gelijk gerealiseerd en nou heb ik nog maar één plek die ik langs hoef. Als Trac niet was opgedoken had ik de integratie wel afgemaakt, maar daarvoor moet ik nog een oplossing voor de cross-site forgery bedenken en dat schoot niet echt op.

Nou moet ik zeggen dat ik momenteel vooral het ticket-gedeelte gebruik.

Ik zou het op zich wel interessant vinden om te onderzoeken wat ik er op mijn werk aan zou kunnen hebben, maar daar heb ik geen server met Python draaien. Daar gebruik ik nu de GUI versie van ProbReg en een ander documentatietooltje dat ik zelf gemaakt heb, het heet Doctree en toont een scherm met links een tree met onderwerpen en rechts de tekst die bij het geselecteerde onderwerp hoort. Hiervan is, net als bij de wiki, de indeling helemaal vrij. En ik merk dat ik toch wel heel veel behoefte voel om daar dingen in te zetten, dus raar dat ik dat thuis kennelijk niet heb.

[1]Mijn filosofie op het moment is om alle bevindingen etc. in het documentatietool binnen te laten komen zodat ze ook gerelateerd kunnen worden aan applicatiecomponenten, en wanneer ze beoordeeld worden als "daar gaan we wat aan doen" door te koppelen naar het bevindingen/tracking tool. Maar die filosofie kwam pas nadat ik al in het documentatietool ingebouwd had dat je er wensen, problemen en testbevindingen in kon registreren - en dat ook al gedaan had zonder ze ook in het bevindingentool op te voeren. En daarin had ik (via de GUI versie, waarvan ik de data wel had overgenomen) al zaken opgevoerd die niet in het documentatietool zaten.

Trefwoorden: organiseren