Over/n.a.v. huiswerkbegeleiding
Oorspronkelijk geschreven op 05/07/2014 - 18:14
Ik kwam langs een spanbord adverterend voor huiswerkbegeleiding en ik kwam erover te denken hoe dat zou kunnen gaan (of hoe ik dat zou gaan doen of zoiets): beginnend met een paar algemene opmerkingen in de strekking van: om hier wat aan te hebben moet je je realiseren dat er een aantal dingen zijn die in het gangbare onderwijs over het hoofd gezien worden, die zijn eigenlijk de reden dat je hier zit:
er wordt je niet bijgebracht hoe je moet leren
er wordt je niet bijgebracht waaróm je zou moeten leren wat je moet leren
er wordt je niet bijgebracht waarom jij zou moeten leren wat je moet leren
Deze zaken worden als een soort gegevenheden beschouwd. Er zit wel een soort redenatie achter:
hoe je moet leren is je komen aanwaaien
mensen die het weten kunnen hebben bepaald wat er geleerd moet worden
als toekomstig deelnemer aan de samenleving heb je gewoon te doen wat je opgedragen wordt
Persoonlijk heb ik het idee dat je het beste leert wanneer je er aan toe bent, dan gaat het in elk geval zoveel mogelijk vanzelf en hoef je ook niet gedwongen te worden om teleren op een manier die niet bij je past.
Wat je moet leren wordt dan bepaald door waar je in jouw situatie dan behoefte aan hebt en waarom je zou leren komt daar ook aan voort, met andere woorden het zou dan op magische wijze vanzelf goed moeten gaan.
Maar natuurlijk zit de wereld zo niet in elkaar, hij zit zo in elkaar dat onderwijs georganiseerd moet worden en omdat niemand het zelfde in elkaar zit betekent dat dat het waarschijnlijk bij de meeste niet zal passen. En daar moeten we dan weer van alles omheen organiseren om ofwel het passend te maken of iedereen passend op het onderwijs te maken. En daarmee zijn we dan weer terug bij de huiswerkbegeleiding: eigenlijk is het gewoon een stoplap op een slecht passend systeem.