Over alternatief onderwijs
Misschien oorspronkelijk geschreven op 15/12/2013 - 13:39
Vertrouwen (dat het "goed" komt) is een van de pijlers van iederwijs onderwijs.
Vertrouwen vraagt eigenlijk nog te veel, als je het mij vraagt... het verklankt de hoop dat er iets "goed gaat komen". Waarom moet er iets goed komen? Waarom kan het niet gebeuren zoals het gebeurt? Zo gesteld lijkt het vertrouwen er alleen maar toe te dienen de bestaande orde gerust te stellen, dat het uiteindelijk leidt tot de brave burgers die het reguliere onderwijs ook wil afleveren. Ik vraag me dat af. De samenleving heeft helemaal geen behoefte aan zelfstandige uitgebalanceerde zichzelf gevonden hebbende individuen. Die zijn juist de bedreiging. De samenleving heeft behoefte aan waar het onderwijs in voorziet: een kudde mensen verpest tot makke schapen en een handjevol die er aan de andere kant van de verpesting weer uitgekomen zijn, die dezelfde kenmerken van autonomie en zichzelf zijn vertonen waardoor het geloofwaardig wordt dat iederwijs hetzelfde soort mensen aflevert. Te cynisch (als de samenleving wist wat goed voor hem was dan gaf-ie dit soor dingen nooit de kans, of is dit weer een staaltje van repressieve tolerantie)? Of de hoop van een gefrustreerde idealist? Ik heb altijd al het idee gehad dat de maatschappij alleen veranderd kon worden vanuit onderwijs en opvoeding