Stardew Valley Mod Manager
Een "mod" bestaat uit een verzameling bestanden die als één geheel in een zipfile gedownload kan worden en uitgepakt kan worden naar een directory op een bepaalde locatie onder de game directory. Zo'n mod is default geactiveerd en kan gedeactiveerd worden door de directorynaam te laten beginnen met een punt.
Voor de werking van zo'n mod kan het nodig zijn dat ook een andere mod aanwezig en geactiveerd is, dat noemen we een dependency. Ook dat kunnen we regelen met dit tool.
De configuratie bestaat grofweg uit twee delen: een lijst met de namen van geïnstalleerde mods gekoppeld aan de installatiedirectory en een verzameling lijsten met per modnaam de namen van de mods die deze nodig heeft om te kunnen werken. Of een mod aangezet is of niet wordt niet bijgehouden in de configuratie; daarvoor wordt gekeken naar de mod directories.
Oorspronkelijk...
...had ik alleen de volgende mogelijkheden ingebouwd:
Edit config
Hiermee kan de configuratie vanuit dit tool direct worden aangepast; hiervoor wordt een teksteditor geopend.
Check config
(Vooral) Bij handmatige wijzigingen kunnen fouten of onvolledigheden ontstaan; deze optie is om hierop te controleren voordat je de wijzigingen doorvoert en het spel mogelijk onspeelbaar maakt. Bij wijzigen via de dialoog (zie onder) is dit eigenlijk niet meer nodig.
Activeer wijzigingen
Hiermee wordt wat je in de configuratie hebt aangegeven "vertaald" naar welke mod directories een punt voor de naam moeten krijgen en welke niet. In de eerste incarnatie werd de app hierna direct afgesloten maar het leek me aardiger om de nieuwe stand nog even te tonen zodat je kon zien of je eventueel nog verdere wijzigingen aan wilt brengen.
Klaar
Dit sluit de applicatie af. Was in het begin bedoeld om af te breken zonder wijzigingen door te voeren.
Uitbreidingen
op de oorspronkelijke versie:
Add mod to config
Om het makkelijker te maken om een mod aan de configuratie toe te voegen is deze functionaliteit toegevoegd. Het start een dialoog waar je de naam van de mod en de installatiedirectory op kunt geven. Als je de mod al gedownload hebt kun je deze ook selecteren waarna de installatiedirectory uit het zipfile afgeleid wordt en een suggestie gedaan wordt voor de naam in de configuratie.
Je kunt ook aangeven of je de mod in het scherm wilt zien; als je "activatable" niet aanvinkt dan is dat kennelijk niet nodig.
Ook kun je in met deze dialoog de dependencies opgeven; je begint dan met aangeven dat je een nieuwe dependency wilt toevoegen waarna er een combobox aan het scherm wordt toegevoegd.
Je kunt dan uit een lijst kiezen voor een mod die al in de configuratie staat. Het is ook mogelijk om een nieuwe mod op te voeren; dezelfde dialoog wordt dan gestart voor de nieuwe mod. Tenslotte is het hiermee ook mogelijk om een eerder opgevoerde dependency weer te verwijderen.
Reorder mods on screen
Als je niks doet wordt de lijst op het scherm opgebouwd in de volgorde zoals ze in het configuratiebestand staan. Als alles door elkaar staat kun je met deze functie de weergave ordenen. Meer uitleg hier
Install / Update
De download directory is momenteel nog hardgecodeerd. Met deze functie kun je in die directory kijken en klaarstaande downloads selecteren en laten uitpakken naar de mod directory. Nieuwe mods worden standaard gedeactiveerd; bestaande mods worden gebackupt en aan- of uitgezet zoals ze al eerder aan of uit stonden.