Ik moet oppassen dat ik hier niet te bitter over word. Laat ik dus maar even rustig beginnen bij het begin.
Voor zover ik me kan herinneren had ik op de middelbare school al allerlei ideen over hoe het zou moeten. Waarschijnlijk heeft iedereen dat wel, maar het aparte is dat ik daar een paar jaar geleden een soort deja vu over kreeg toen we over allerlei beperkingen van de huidige gang van zaken kwamen te struikelen en in aanraking kwamen met een andere en mogelijk betere vorm van onderwijs. Ik heb dat overigens nog niet kunnen verifieren want mijn bedenksels van vroeger zitten nog weggestopt in een verhuisdoos op zolder, op een plek waar ik niet makkelijk bij kan.
In de tijd dat ik studeerde kreeg ik ook te maken met theorieen over persoonlijkheid en over leren, en en dat leek al aan te sluiten. Daar kwamen mijn ervaringen met mijn eigen leerproces in Utercht nog eens bij, en het leek allemaal op elkaar aan te sluiten. Maar het is even waarschijnlijk dat het allemaal los zand was en pas samen lijkt te vallen nu ik overal achteraf op terugkijk en overal eruit pik wat op elkaar aansluit.
In elk geval was het hiermee bezig zijn lang weggezakt, totdat onze kinderen op school tegen bepaalde problemen begonnen aan te lopen. Nadat we jaren aan de leiband van het gekwalificeerd geachte personeel hadden meegelopen kregen we door dat het huidige onderwijs gewoon op alle fronten tekortschiet in wat ze proberen - of beweren dat ze proberen - te bereiken. Dat we dit als samenleving niet meekrijgen komt doordat het nog niet op voldoende grote schaal dusdanige ramplzaligheden oplevert. We denken dat het "goed" gaat omdat er nog niet genoeg overduidelijk fout gaat.
En ondertussen mogen we onze kinderen op een door de overheid gesubsidieerde manier laten verpesten waar dat helemaal niet hoeft. Ja, we denken zelfs dat het zo moet zijn - dan zie ik zo'n programma op televisie over hulp bij opvoeden waar weer als belangrijkste conclusie uit getrokken kan worden dat je als ouders gewoon meer naar je kinderen moet luisteren en dan denk ik: ja, zo gaat het in het onderwijs ook, geen wonder dat je denkt dat het daar niet hoeft als je denkt dat je het zelf ook niet moet.