Commodore Amiga

 
 
 

We hadden onszelf voor de keuze gesteld een "laptop" (toen heette het nog "portable pc") te kopen of een Amiga. Dat een collega's van mij er ook een hadden en je er een uitbreiding bij kon krijgen om een PC te emuleren gaf de doorslag, al zullen de grafische- en geluids-mogelijkheden ook meegespeeld hebben (in elk geval voor mij).

Het werd in elk geval de eerste kennismaking met een GUI als primaire user interface (op de PC waren ze net of nog net niet aan Windows 3.1 toe).

 
 

Een muziekprogramma voor de Amiga had je voldoende kant en klaar - de ingebouwde synthesizer was ook veel ingewikkelder - dus daar ben ik nooit aan begonnen (en nou ik het bedenk, aan machinetaal ook niet).

Op een gegeven moment liep ik tegen een programma aan waarmee je "card-based" applicaties kon bouwen, dat wil zeggen verschillende schermen/interfaces waar je van alles in kon doen en dan met een bepaalde actie naar een volgend scherm/interface kon gaan. Daarmee ben ik begonnen een bordspel dat we wel leuk vonden na te bouwen, en kwam erachter dat een complete goed werkende applicatie wel wat voeten in de aarde heeft.

 
 

Er was ook een uitgebreidere Basic-variant beschikbaar (GFA-Basic). Ik heb er niet serieus iets in gebouwd geloof ik, maar er wel een aantal dingen van geleerd om aan te denken bij het bouwen van gui-applicaties (schermen dus) en werken met multitasking computers.

 
 

Op de Amiga ben ik ook begonnen met naar C te gaan kijken, maar verder dan doorkrijgen hoe de taal werkte (een aantal basis constructies en verder van alles dat je met die basisconstructies kon definieren) ben ik niet echt gekomen, ik had niks om op dat niveau uit te proberen of het was gelijk heel erg ingewikkeld geworden.

 

terug naar de indexpagina volgende episode

content and layout created 2010 by Albert Visser contact me